Βιταμίνες και αθλητική απόδοση

 

Οι περισσότεροι αθλητές, καθώς και πάρα πολλοί μη αθλητές, καταναλώνουν καθημερινώς μεγάλες ποσότητες βιταμινών (σε χάπια) με την ελπίδα πως αυτά τα συμπληρώματα θα βοηθήσουν στη βελτίωση της απόδοσής τους ή γενικά στην υγεία τους. Δυστυχώς, όμως, οι έρευνες δείχνουν διαφορετικά αποτελέσματα αφού μόνο ένας μικρός αριθμός αθλητών θα έχουν κάποιο όφελος στην υγεία τους ή στην απόδοσή τους από αυτά τα συμπληρώματα.

Σύμφωνα με τον αθλητικό διαιτολόγο Dan Benardot (της εθνικής ομάδας γυμναστικής των ΗΠΑ), ένα πολύ μικρό μέρος του πληθυσμού έχει πράγματι κάποια έλλειψη βιταμινών (περιπτώσεις γρήγορης ανάπτυξης, εγκυμοσύνης, καπνιστές, κάποια ασθένεια). Επίσης, οι αθλητές είναι ένα γκρουπ το οποίο είναι ευάλωτο σε κάποια έλλειψη βιταμίνης, μετάλλου ή ιχνοστοιχείου, ειδικά σε περιπτώσεις που η διατροφή τους δεν είναι επαρκής σε θερμίδες (ενέργεια) ή είναι επαρκής σε θερμίδες αλλά ελλιπής σε θρεπτικές ουσίες (άδειες θερμίδες).

Οι πιο συνηθισμένες ελλείψεις βιταμινών σε αθλητές είναι βιταμίνη Β12, Β6, φυλλικό οξύ, βιταμίνη C και από τα μέταλλα ο σίδηρος (ειδικά στις γυναίκες αθλήτριες).

Για παράδειγμα, μια δίαιτα που μπορεί να οδηγήσει τους αθλητές σε αυτές τις ελλείψεις είναι η δίαιτα που είναι υψηλή σε πρωτεΐνη και χαμηλή σε υδατάνθρακες. Σε αυτές τις περιπτώσεις, αν η διατροφή τους διορθωθεί και προσθέσουν αυτές τις απαραίτητες θρεπτικές ουσίες, τότε δεν θα υπάρχει και έλλειψη βιταμινών. Αν η έλλειψη εξακολουθεί να υπάρχει, τότε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής (βιταμίνη) συνιστάται.

Δηλαδή, για να μπορέσει κάποιο συμπλήρωμα διατροφής ή κάποια βιταμίνη να βοηθήσει τον αθλητή και να νιώσει τα οφέλη, πρέπει να υπάρχει πραγματική έλλειψη εκείνων των βιταμινών (φαίνεται μέσω αιματολογικών αναλύσεων). Αν δεν υπάρχει έλλειψη, τότε δεν υπάρχει και λόγος για κάποιον αθλητή να πίνει ανεξέλεγκτα συμπληρώματα διατροφής που πολλές φορές δεν ξέρουμε και το τι ακριβώς περιέχουν. Μπορεί δηλαδή να περιέχουν και κάποιες απαγορευμένες ουσίες και να βγει ο αθλητής ντοπαρισμένος.

Το συμπέρασμα, λοιπόν, είναι πως δεν πρέπει να βιαζόμαστε και να πίνουμε ανεξέλεγκτα βιταμίνες. Καλά θα ήταν πρώτα να κάνουμε αιματολογικές αναλύσεις, να δούμε αν υπάρχει πράγματι κάποια έλλειψη και με τη συμβουλή ειδικών να καλυφθεί αυτή η έλλειψη πρώτα μέσω της διατροφής και, αν κρίνεται αναγκαίο, να χρησιμοποιηθεί κάποιο συμπλήρωμα διατροφής.

 

Οι δράσεις εμπίπτουν στο Πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης «Πρόληψη» της EuroLife, που στηρίζει ενέργειες και προγράμματα γύρω από την υγιεινή διατροφή, την άσκηση, την υγεία και  το περιβάλλον. 

Γιατί η πρόληψη δεν είναι σχήμα λόγου. Είναι τρόπος ζωής!

 

 

πηγή: Beautiful People

 

Η Eurolife χρησιμοποιεί cookies στο διαδικτυακό τόπο με στόχο τη βελτίωση της online εμπειρίας σας. Επιλέγοντας να συνεχίσετε την περιήγηση, αποδέχεστε αυτομάτως τη χρήση των cookies.